Vier tips om meteen toe te passen

diversiteit gender gender en taal in de klas onderwijs opvoeding tips voorlezen

Hier alvast vier tips om gelijk morgen toe te passen in de klas of thuis. Het zet aan tot denken en creëert bij jezelf en de ander meer ruimte om eens buiten de hokjes te handelen. Heb je meer van deze tips? Laat het ons weten!

1. Namen omdraaien tijdens het voorlezen.

Deze tip kregen we van voormalig kamerlid Loes Ypma. Draai tijdens het voorlezen van Jip en Janneke de namen eens om. Opeens is Jip het fantasierijke en zorgzame type en is Janneke avontuurlijk en assertiever. 

 

2. Taal

Hoe beschrijven we kinderen? Meisjes zijn lief, mooi of een boefje. Jongens zijn knap, stoer en een boef. We schrijven al kenmerken toe op basis van sekse. Hier kun je bewust mee om gaan door de woorden af te wisselen. Ga maar na, er wordt tegen je gezegd; ‘wat ben je druk vandaag’, en je voelt dat de spanning in je lijf toeneemt. Taal en gedrag zijn meer met elkaar verbonden dan we soms denken.

   

3. Variëren in taalgebruik.

Het voorbeeld dat we gebruiken over Jurgen tijdens het buitenspelen. Voor je er erg in hebt bevestig je de rol dat mama’s de was doen thuis. Dat geeft niet, en is vast ook wel eens zo. Dit type uitspraken zijn makkelijk te variëren. De ene keer benoem je dat papa de was doet, dan weer een keer mama of beiden. 

 

4. Speelgoed aanbieden

Speelgoed aanbieden gaat vaak al niet meer zo dat meisjes altijd een pop krijgen en jongens een auto. Toch toont dit filmpje van de BBC aan dat we nog altijd onbewust gender specifiek speelgoed aanbieden. Voor meisjes zachte en ronde vormen, voor jongens hard en hoeking. Wissel jij hierin voldoende af?  Klik hier om het filmpje te bekijken



Oudere berichten Nieuwe berichten